Přes tři hrady

24.04.2017

Seznámení s trasou

Výlet je veden malebnou krajinou Českého středohoří. Navštívíme hned trojici zdejších krásných zřícenin s úžasnými výhledy.

Trasa má necelých 17 kilometrů a má dva trochu ostřejší výstupy. Na trasu se můžeme blíže podívat na stránkách mapy.cz

Kudy půjdeme?

Začneme v Třebenicích, odkud vystoupáme na první cíl - Košťálov. Pak se přes ves Sutom do vsi Vlastislav, kde je náš druhý cíl - Skalka. Poté se projdeme k našemu třetímu cíli - Ostrý. Přes vsi Březno a Struženka se dostaneme do konečné místa, do vesnice Oparno.

Kde se můžeme občerstvit na trase?

Třebenice - Hostinec u Havlů , Restaurace Radnice či Čokolaterii pro něco sladkého

Oparno - Restaurace Oráč

Kocourov - Restaurace Kocourov (odbočení zhruba v polovině trasy)

Trasa začíná v Třebenicích. Sem se dopravíme autobusem z Lovosic. Po prohlídce zdejších zajímavostí - doporučuji Muzeum Českého granátu - se vydáváme po červené značce do ulice Zimmerova. Červená značka nás vyvede z města. Podejdeme rychlostní silnici spojující Lovosice a Most. Za podchodem se dáme doprava a půjdem chvilku podél silnice. Poté červená značka uhýbá doleva a žene nás do kopce. Červená nás vyvede až na asfaltovou silničku, která je zároveň cyklotrasou číslou 25. Na asfaltce se dáme doleva - stále po červené - a dojdeme až na rozcestí Košťálov.  Zde se nachází drobný přístřešek, tak si můžeme na chvilku odpočinout. Z rozcestí vede odbočení na vrchol kopce Košťál, kde se nachází nás cíl - zřícenina hradu Košťálov.

Zřícenina hradu Košťálov

První písemná zmínka o hradu je z roku 1372. V roce 1422 byl obléhán husity, v té době patřil Kaplířům ze Sulevic. Kaplířové hrad vlastnili až do poloviny 16. století. Jako pustý je uváděn od počátku 17. století.

Z hradu se otevírá fantastický výhled. Dominantním bodem je vrch s hradem Házmburk.

Moje fotografie naleznete zde a více o historii si můžeme přěčíst na webu hrady.cz

Jakmile se pokocháme úžasným výhledem (spatříme i náš další cíl) vrátíme se zpět na rozcestí. Na asfaltce se dáme doleva a pokračujeme po červené značce. Nějakou dobu nás bude doprovázet žlutá značka, ale té si nevšímáme. Červená nás dovede až do vesničky Sutom. Na křižovatce v obci se vydáme doleva, stále po červené. Za povšimnutí stojí dominanta obce Sutom - kostel sv. Petra a Pavla. Červená značka nás povede po silnici až do obce Vlastislav, kde je náš další cíl - zřícenina hradu a zámek Skalka.

Zřícenina hradu a zámek Skalka

Nejdříve něco o hradu, po kterém nám zůstala pouze věž.  S největší pravděpodobností vznikl ve 14. století. Před rokem 1414 hrad získal rod Sulevických, kteří ho vlastnili až do 16. století. Z kraje 17. století již není pravděpodobně obývan a nakonec ho roku 1639 pustoší Švédové. Více informací na webu hrady.cz

Zámek byl vystavěn pravděpodobně v druhé polovině 17. století. Přes různé peripetie je v dnešní době zpřístupněn pro veřejnost. Přístupné je pouze 2. patro zámku, ve kterém je možné shlédnout stálou expozici historie obce Vlastislav a stálou expozici včelařství. Zajímavostí zámku je i výstava fotografických umělců, kteří zachycují krajinu Českého středohoří v jehož srdci zámek stojí. Některé z vystavovaných exponátu je možné zakoupit přímo na místě. O historii zámku na webu hrady.cz

Fotogalerii tohoto zajímavého místa naleznete zde

Po prohlídce zámku a obhlídce věže se vrátíme zpět na silnici. Vrátíme se na rozcestí kudy jsme přišli, ale už nepůjdeme zpět do Sutomi, ale vydáme se silnicí vlevo směrem Milešov. Nyní nás čekají zhruba čtyři kilometry po silnicích, na kterých naštěstí není moc velký provoz. Na všech rozcestích či křižovatkách se vydáváme směrem na Milešov. Po zmíněných čtyřech kilometrech se dostáváme na rozcestí Kocourov. Zde opuštíme silnici a vydáváme se po modré značce na polní, posléze lesní, cestu. Modrá značka nás dovede na rozcestí "Ostrý - odbočka k vrcholu". My odbočíme a vydáme se na naší poslední zastávku - zříceninu hradu Ostrý.

Zřícenina hradu Ostrý (Wostrey)

Opevněná stavba stála na vrchu již v 9. století. V roce 1433 zde Václavze Sulevic nechal vybudovat hrad. Hrad zpustl v roce 1535. V 18. století byl na hradě vybudován pivní šenk, ale i ten, stejně jako hrad zanikl.

Z vrcholu kopce na kterém hrad stál se naskýtá nádherný výhled na obec Milešov a Milešovku.

Více o hradu na webu hrady.cz

Moje fotografie z hradu zde

Po prohlídce se vrátíme zpět na odbočení a po modré značce se vydáme pryč. Modrá značka nás přes vesničku Březno dovede na rozcestí Struženka. Zde odbočíme z modré značky a půjdeme chvilku po žluté. Žlutá nás převede přes přemostění dálnice D8 pod horu Lovoš. V místech, kde žlutá uhybá ze silnice a vede vrchol, my půjdeme po silnici a dojdeme až do vesničky Oparno. Zde si buď počkáme na autobus a vrátíme se do Lovosic, a nebo dojdeme do obce a stejně jako já s přáteli, se ubytujeme v penzionu Oráč.